اختلالات یادگیری
دسته بندی : آموزش

آیا بیش فعالی (ADHD) واقعاً باعث اختلال یادگیری می‌شود؟ راهنمای جامع

اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی (ADHD) یکی از رایج‌ترین اختلالات عصبی-رشدی است که زندگی میلیون‌ها کودک و بزرگسال را تحت تأثیر قرار می‌دهد. چالش‌های ناشی از بی‌توجهی، تکانشگری، و بیش‌فعالی، غالباً در محیط‌های آموزشی خود را نشان می‌دهند و این سؤال بزرگ را در ذهن والدین ایجاد می‌کنند: آیا ADHD همان اختلال یادگیری است، یا باعث ایجاد آن می‌شود؟

در این مقاله جامع، ما مرز بین بیش فعالی و اختلال یادگیری را مشخص خواهیم کرد، به شایع‌ترین علل همزمانی این دو مشکل می‌پردازیم و راهکارهای تخصصی را برای مدیریت مشکلات تحصیلی کودکان ADHD ارائه خواهیم داد. اگر به دنبال درک عمیق رابطه بین نقص توجه و عملکرد تحصیلی هستید، این راهنما برای شماست.


۱. درک تمایز بنیادی: ADHD در برابر LD (اختلالات یادگیری)

کلید درک این رابطه، تفکیک ماهیت اصلی هر اختلال است.

۱.۱. بیش فعالی (ADHD): اختلال کارکردهای اجرایی

ADHD اساساً یک اختلال در تنظیم و مدیریت خود است. مغز افراد مبتلا در کارکردهای اجرایی – که مانند “مدیرعامل مغز” عمل می‌کنند – ضعف دارد. این کارکردها مسئول مدیریت زمان، برنامه‌ریزی، حافظه فعال، و مهم‌تر از همه، تمرکز پایدار هستند.

نتیجه ADHD بر یادگیری: فرد مبتلا توانایی یادگیری و هوش لازم را دارد، اما ابزارهای لازم برای اجرای فرآیند یادگیری (مانند گوش دادن کامل به معلم، یادداشت‌برداری سازماندهی‌شده، و تکمیل پروژه در موعد مقرر) را به دلیل نقص در کارکردهای اجرایی در اختیار ندارد. به بیان ساده، ADHD مشکل ‘چگونه یاد می‌گیرم’ است.

۱.۲. اختلال یادگیری خاص (LD): نقص در پردازش اطلاعات

اختلال یادگیری خاص (Specific Learning Disorder)، که اغلب به اختصار LD می گویند، یک اختلال عصبی-زیستی است که بر توانایی مغز برای دریافت، تحلیل، و ذخیره نوع خاصی از اطلاعات تأثیر می‌گذارد.

شایع‌ترین انواع LD عبارتند از:

  • دیسلکسیا (نارساخوانی): مشکل در رمزگشایی کلمات و درک مطلب.

  • دیسگرافیا (نارسانویسی): مشکل در مهارت‌های نگارشی و هجی کردن.

  • دیسکالکولیا (نارساحسابی): مشکل در درک مفاهیم عددی و انجام محاسبات.

نتیجه LD بر یادگیری: فرد در کسب یک مهارت آکادمیک پایه (خواندن، نوشتن یا ریاضی) به طور چشمگیری ضعیف عمل می‌کند، حتی اگر دارای هوش کافی باشد. به بیان ساده، LD مشکل ‘آیا می‌توانم یاد بگیرم’ است.

ویژگی بیش فعالی (ADHD) اختلال یادگیری خاص (LD)
ماهیت مشکل نقص در مدیریت و سازماندهی رفتار و توجه نقص در پردازش اطلاعات پایه درسی
حوزه اصلی تأثیر تمرکز، سازماندهی، مدیریت زمان، کنترل تکانه خواندن، نوشتن یا ریاضیات
هوش (IQ) معمولاً نرمال یا بالاتر از نرمال معمولاً نرمال یا بالاتر از نرمال

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا